The effect of fixed and variable training methods on developing the scoring skill of youth soccer players
DOI:
https://doi.org/10.26400/Keywords:
method with fixed and variable exercises, scoring skill, football, Youth.Abstract
The research aimed to prepare exercises using the fixed and variable training method for young football players, and to identify the effect of exercises using the fixed and variable training method in developing the football scoring skill. The researcher used the experimental method in the style of the two experimental groups, and the research community was limited to young football players in Diyala Governorate. The research sample was chosen randomly from the original research community, and they are the players of Al-Khalis Sports Club, which numbered (24) players. They were divided into two experimental groups, and by lottery they were divided into two equal groups, with (12) players for each group. Through the results that appeared, the researcher concluded that: Applying exercises specific to the fixed and variable methods led to the development of accuracy in football scoring performance, in addition to the presence of differences in the arithmetic means between the first and second groups, and the superiority of the second experimental group to which exercises specific to the variable method were applied over the first group to which exercises specific to the fixed method were applied in developing the skill. Scoring in football. The researcher recommends using fixed and variable style exercises and developing them in a way that is consistent with the capabilities and levels of the learners and early in the first stages of preparation.
References
• احمد سلمان الشمري : تأثير منهج تعليمي لذوي الاستيعاب مقابل الاستقبال في الانسابية والاداء المهاري لناشئي كرة القدم : ( رسالة ماجستير ، كلية التربية الرياضية ، جامعة ديالى ، 2011)
• توفيق احمد مرعي و محمد محمود الحيلة . المناهج التربوية الحديثة- مفاهيمها وعناصرها الأساسية وعمليتها ، عمان : دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة ، 2000.
• حاتم ياسر حسن ؛ تمرينات خاصة لتطوير دقة الاداء الحركي والمهاري للاعبي كرة القدم , ط1: ( عمان , مكتبة المجتمع العربي للنشر والتوزيع , 2011)
• سعيد صالح محمد أمين ؛ تأثير انتقال إستراتيجية التعليم المتداخل لبعض الأساليب التدريسية والتمرينات في التعلم والاحتفاظ لبعض مهارات كرة القدم للناشئين ، أطروحة دكتوراه ، كلية التربية الرياضية – جامعة كويه ، 2007
• ظافر هاشم الكاظمي؛ الأسلوب التدريبي المتداخل وتأثيره في التعلم والتطور من خلال الخيارات التنظيمية المكانية لبيئة تعليم التنس: (أطروحة دكتوراه، كلية التربية الرياضية، جامعة بغداد، 2002).
• غسان محمد صادق و فاطمة ياسين الهاشمي . الاتجاهات الحديثة في طرق تدريس التربية الرياضية ، جامعة الموصل ، مديرية دار الكتب للطباعة والنشر ، 1988.
• قاسم لزام صبر؛ اسس التعلم والتعليم وتطبيقاته في كرة القدم : ( بغداد , مطابع الجامعة , 2005).
• قاسم لزام صبر؛ موضوعات في التعلم الحركي , ط2, بغداد, دار البرق للطباعة والنشر, 2012
• م. م تركي هلال كاظم, مدرب ألعاب سامر سعدون عبدالرضا الربيعي, & أ. د بشائر رحيم. (2022). أثر منهج تدريبي مقترح في تطوير بعض المهارات الهجومية لحظة الاستحواذ على الكرة لدى لاعبي منتخب جامعة ديالى بكرة القدم صالات. مجلة علوم الرياضة, 14(51), 59-71.
• محمد جاسم الياسري؛ مبادئ الاحصاء التربوي , ط2, النجف الاشرف, دار الضياء للطباعة والتصميم, 2011
• محمد عبد الحسين عطية ؛ تأثير تداخل التدريب الذهني والبدني المهاري بالأسلوبين المتسلسل والعشوائي في التعلم والاحتفاظ لبعض مهارات كرة القدم للمبتدئين . أطروحة دكتوراه ، كلية التربية الرياضية – جامعة بغداد ، 2005.
• نزار الطالب وكامل لويس ؛ علم لنفس الرياضي , ط2 : ( الموصل , دار الكتب للطباعة والتوزيع , 2000).
• Schmidt and Wrisbenge ; Motor learning and performance : (Il. Human Kinetics , 2000)

Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2024 Journal of Sport Science

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.