Positive thinking and negative thinking among students practicing and non-practicing sports activities

Authors

  • Musab Mohammed Abdullah Zakho University
  • Safad Mudhfar Mohammed Zakho University
  • Ayad Tariq Ismael Zakho University

DOI:

https://doi.org/10.26400/sp/59/11

Keywords:

Positive thinking , Negative thinking

Abstract

The study aimed to identify the differences between the theoretical mean and the answers of the research sample in general in the degree of positive thinking and negative thinking among a sample of students practicing and non-practicing sports activities at the University of Zakho. The sample for the current study included (70) students from the Faculty of Education at the University of Zakho, and it was represented by (40) students from the Department of Physical Education who practice sports activities, as well as (30) students from the Department of Psychology who do not practice sports activities. The study conducted using the descriptive method, due to its suitability to the nature of the research.

    The data processed using (SPSS) as a statistical package by the researcher, and the study resulted in the members of the research sample generally enjoying a high level of positive thought as opposed to negative thought. The results also showed that students who practice sports activities have a higher level of positive thinking than students who do not practice sports activities.

Finally, the study showed there are no differences between students who practice sports activities and students who do not practice sports activities in the level of negative thinking. The researcher concluded with a set of recommendations as follows:

1- Conducting periodic tests to evaluate the degrees of positive and negative thinking among students of both departments.

2- Creating a psychological climate that enhances the positive aspects as well as reduces the negative aspects for students of the two sections of the Department of Education at the University of Zakho.

3- The need to conduct similar future studies on students from other colleges of both genders

References

- Seligman,M.(2000): Positive psychology, an introduction, psychology. New York, McGraw,Hill .

- Cooper Smith, Feldman, R fostering a positive self-concept and high self-esteem in the classroom R.H Coop and K. White, Psychological concept in the classroom (2003), NEW YORK.

- إبراهيم، مجدي عزيز(2005 ): التفكير من منظور تربوي، تعريفه تطبيقه، مهاراته، تنميته، أنماطه عالم الكتب للنشر والتوزيع والطباعة، القاهرة .

- أبو جادو، صالح محمد علي (2000): علم النفس التربوي ، دار المسيرة للنشر عمان .

- يركات، زياد (2006): التفكير الإيجابي والسلبي لدى طلبة الجامعة، دراسة ميدانية في ضوء بعض المتغيرات، جامعة القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات العدد ، 5، فلسطين .

- التكريتي، وديع ياسين والعبيدي، حسن محمد(1999): التطبيقات الإحصائية واستخدامات الحاسوب في بحوث التربية الرياضية، دار الكتب للطباعة والنشر، جامعة الموصل، العراق .

- جابر، جودت بني (2004) :علم النفس الاجتماعي، ط1، دار الثقافة للنشر والتوزيع، عمان، الاردن .

- الجبوري، احمد محمود (2011): تنظيم الذات وعلاقته بالتفكير السلبي والإيجابي لدى طلبة المرحلة الإعدادية، رسالة مقدمة غير منشورة، كلية التربية، جامعة تكريت، العراق .

- حماد، مفتي إبراهيم (1998): التدريب الرياضي الحديث تخطيط – تطبيق – قيادة، دار الفكر العربي للطباعة والنشر، القاهرة .

- الخولي، أمين ، وعنان محمود(1999): المعرفة الرياضية – الإطار المفاهيمي – المعرفة الرياضية (أسس بناءها ونماذج كاملة منها، ط ، دار الفكر العربي للطباعة والنشر، القاهرة، مصر .

- شلبي، أمينة إبراهيم (2002): بروفيلات أساليب التفكير لطلاب التخصصات الأكاديمية المختلفة من المرحلة الجامعية، دراسة تحليلية مقارنة، المجلة المصرية للدراسات النفسية، العدد 34، القاهرة، مصر .

- العتوم، عدنان يوسف ( 2004): علم النفس المعرفي _ النظرية والتطبيق، دار الميسرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان، الاردن .

- عمار، محمد علي حسين (1998): أساليب التفكير وعلاقتها ببعض خصائص الشخصية لدى طلاب الجامعة، رسالة دكتوراه غير منشورة، جامعة عين شمس، القاهرة، مصر .

- الفقي، إبراهيم (2008): قوة التفكير، سلسلة النجاح، دار الراية للنشر والتوزيع، سوريا .

- ملحم، سامي محمد (2000): القياس والتقويم في التربية وعلم النفس، ط1، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان، الأردن .

- ــ همفريز ، توني (2002 ): قوة التفكير السلبي، ترجمة محمد أيوب، دار الرضا للنشر، سوريا .

- ايمن، فؤاد علي الجرواني (2019): تصميم مقرر الكتروني للتنس الارضي لطلاب كلية التربية الرياضية، جامعة طنطة، رسالة ماجستير.

- موسى النبهان: اساسيات القياس في العلوم السلوكية، عمان، دار الشروق للنشر والتوزيع (2008).

Downloads

Published

2025-02-27

How to Cite

Musab Mohammed Abdullah, Safad Mudhfar Mohammed, & Ayad Tariq Ismael. (2025). Positive thinking and negative thinking among students practicing and non-practicing sports activities. Journal of Sport Science, 16(59), 155-172. https://doi.org/10.26400/sp/59/11