Assessment of Organizational Trust and Academic Performance of Faculty Members at the College of Physical Education and Sports Sciences, University of Mosul

Authors

  • Hadeel Dahi Abdullah
  • Durgham Jasim Mohammed
  • Hala Fares

DOI:

https://doi.org/10.26400/sp/51/45

Keywords:

Organizational Trust, Academic Performance, Faculty Members

Abstract

This research aims to assess the level of organizational trust among faculty members at the College of Physical Education and Sports Sciences, University of Mosul. Additionally, it seeks to explore the relationship between organizational trust and the evaluation of academic performance among these faculty members.

To achieve the research objectives, the researchers employed a descriptive survey method. The study sample consisted of 79 faculty members from the College of Physical Education and Sports Sciences at the University of Mosul for the 2020-2021 academic year. Data collection methods included content analysis, personal interviews, and a questionnaire measuring organizational trust. The SPSS statistical package was utilized for data analysis, applying the following statistical tools: arithmetic mean, weighted arithmetic mean, standard deviation, simple correlation coefficient, and standardized score.

Key Findings:
  1. All faculty members at the College of Physical Education and Sports Sciences at the University of Mosul demonstrated a good level of organizational trust.
  2. The trust between faculty members and the college's senior administration contributed to an increased level of organizational trust.
  3. Activities conducted within the college had a direct impact on enhancing organizational trust.

References

• الجفري، ابتسام حسين (2002): آراء طالبات الدراسات العليا في الاداء التدريسي لأعضاء هيئة التدريس بجامعة أم القرى ،المجلة التربوية ،العدد٦٤،الكويت .

• الحسيني ، عزة و أحمد، إيمان (2005) : الثقة التنظيمية وفعالية الأداء المدرسي بجمهورية مصر العربية ، مجلة التربية ، العدد 8 ، المجلد 17.

• الخيري ، منى حسن (2014) : دور الثقة التنظيمية في تحسين جودة الأداء المدرسي من وجهة نظر معلمات المرحلة الثانوية بمدينة مكة المكرمة ،رسالة ماجستير غير منشورة ، جامعة أم القرى ، مكة المكرمة.

• دراوشة ، نجوى (2017) : العدالة التنظيمية السائدة في الجامعات الأردنية وعلاقتها بالثقة التنظيمية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس ، المجلة الاردنية في العلوم التربوية ، المجلد 13 ، العدد 3 .

• الصقير، عبد المحسن محمد (2014) : ممارسة مديري مدارس التعليم العام بمنطقة القصيم للصلاحيات الإدارية الممنوحة وعلاقتها بالثقة التنظيمية من وجهة نظر المعلمين والمديرين ووكلائهم ، رسالة ماجستير غير منشورة ، جامعة أم القرى ، مكة المكرمة .

• القرني ، علي حسن (2016) : مستوى الثقة التنظيمية لدى أعضاء هيئة التدريس بجامعة تبوك وعلاقتها بالالتزام التنظيمي من وجهة نظرهم ، مجلة جامعة طيبة للعلوم التربوية ، المجلد 12، العدد 3 .

• المرشد ، منى عبد الهادي (2014) : الثقة التنظيمية وعلاقتها بالإبداع الإداري ، دراسة تطبيقية على موظفات جامعة الأميرة نورة بنت عبد الرحمن ، رسالة ماجستير غير منشورة ، جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية ، الرياض .

• الناظر ، ملك صلاح ، والشريفي عباس عبد مهدي (2013) : درجة ممارسة مديري المدارس الثانوية الاردنية في محافظة عمان لمهارات الاتصال وعلاقتها بمستوى الثقة في مدارسهم من وجهة نظر المعلمين ، مجلة العلوم التربوية والنفسية ، البحرين ، العدد 14 ، المجلد 1 .

• BAGRAIM,JEFFREYJ,HIME RICIA,(2007) ,"THEDIMENSIONALITY OF WORKPLACE INTERPERSONAL TRUST AND ITS RELATIONSHIP TO WORKPLACE AFFECTIVE COMMITMENT "

• Kitratporn, P. & Puncreobutr, V. (2016). Quality of Work Life and Organizational Climate of Schools Located along the Thai-Cambodian Borders. Journal of Education and Practice, 7(11),

• smart,j.c , (1991) , Higer Education of Theory and Research,vo1.VII.NEW YORK:Agathon press.

• PORUMBESCU,Greg,PARK,Jungho,OOMSELS,Peter,(2013)"BUILDING TRUST: COMMUNICATION AND SUBORDINATE TRUSTIN PUBLIC ORGANIZATIONS",Transylvanian Reviewof Administrative Sciences,No.38.http://libhub.sempertool.dk.tiger.sempertool.dk/libhub?func=search&fromSimpleSearch=1&query=trust+supervisors.

Downloads

Published

2025-03-24

How to Cite

Hadeel Dahi Abdullah, Durgham Jasim Mohammed, & Hala Fares. (2025). Assessment of Organizational Trust and Academic Performance of Faculty Members at the College of Physical Education and Sports Sciences, University of Mosul. Journal of Sport Science, 14(51), 618 – 629. https://doi.org/10.26400/sp/51/45