The Reality and Prospects of Sports Marketing in Algerian Sports Bodies for Football Clubs

Authors

  • Maîrech Toufik PhD Student, University of Algiers 3 Laboratory of Sciences and Practices of Physical, Sports, and Artistic Activities
  • Mederres Mostafa PhD Student, University of Laghouat Laboratory of Cognitive Dimensions of Sports Training Sciences
  • Sahraoui Omar Lecturer (Class A), University of Algiers 3 Laboratory of Sciences and Practices of Physical, Sports, and Artistic Activities

DOI:

https://doi.org/10.26400/sp/51/44

Keywords:

sports marketing, sport body, sports clubs

Abstract

Sports bodies need in their administrations clear and specific plans, as each organization has goals that it wants to achieve, but within the framework of the available marketing capabilities in the sports field as one of the means or methods that can contribute to capital and create jobs, and solve many obstacles, especially the material ones they are exposed to Sports bodies. The club’s property is the investment, the players are the investment, the viewer is the product, and the results are the quality,So sport is a productive sector, in which the athlete at the individual level is a small investment project that leads to his development and support for himself and those around him,Thus clubs become institutions that include various projects, and in In this context, the study aimed to know the reality and prospects of sports marketing in the Algerian sports bodies for football sports clubs. The reality and prospects of sports marketing in sports clubs is of great importance in creating jobs and promoting sports clubs to high levels. The researchers recommend the sample was selected in an international way amounting to 60 people. The need to pay attention to sports marketing because of its great importance in the labor market.

References

• كمال الدين عبد الرحمان درويش وآخرون، اقتصاديات الرياضة،مكتبة لأنجلو المصرية، القاهرة، مصر، 2013.

• علاء الدين حمدي أحمد، إستراتجية تسويق خدمات النشاط الرياضي، ط1، دار الوفاء لدنيا الطباعة والنشر، الإسكندرية، 2011.

• محمد أحمد كمال رمادي، لجنة تسويق مقترحة بالاتحادات الرياضية الأولمبية، ط1، دار الوفاء لدنيا الطباعة والنشر، الإسكندرية، 2012.

• غراب إبراهيم علي، واقع التسويق الرياضي بالمؤسسات الرياضية، حالة المؤسسات والاتحادات اليمنية، مذكرة ماجستير غير منشورة، معهد التربية البدنية والرياضية، جامعة الجزائر 2012،3.

• زياد المومني، طارق الحمد، واقع إستراتجية التسويق الرياضي في الأردن من وجهة نظر الإداريين، مجلة جامعة النجاح للأبحاث، الأردن، 2012.

• علي عبد الله جعفري، أحمد محمد عبد السلام، محمد مصطفى الحبيب عمار، إستراتجية مقترحة للتسويق الرياضي بالوطن، السعودية، 2006.

• محمد عبد العظيم محمود علي، خطة مقترحة لإدارة المؤسسات الرياضية وفق لأهداف تسويقية، أطروحة الدكتوراه، جامعة القاهرة، مصر 2006.

• مبشر، حسام الدين محمد أحمد على، أحمد ادم أحمد، واقع التسويق الرياضي في أندية الممتاز لكرة القدم بولاية الخرطوم، رسالة ماجستير، جامعة السودان للعلوم والتكنولوجيا، 2017.

• محمد رفعت، المراهقة وسن البلوغ، دار المعارف للطباعة والنشر، بيروت، لبنان، 1974.

• فوضيل دليو، الدراسات في المنهجية، ديوان المطبوعات الجامعية بن عكنون، الجزائر، 1995.

• Australia, 2009. - David shilbury et all, Strategic Sport Marketing, 3rd edition ,allin et unwim

Downloads

Published

2025-03-24

How to Cite

Maîrech Toufik, Mederres Mostafa, & Sahraoui Omar. (2025). The Reality and Prospects of Sports Marketing in Algerian Sports Bodies for Football Clubs. Journal of Sport Science, 14(51), 603 – 617. https://doi.org/10.26400/sp/51/44