The effect of using simultaneous teaching methods on learning the skill of sending in ground tennis among students of the College of Physical Education and Sports Sciences

Main Article Content

Hammam Basim Al-Samarrai

Abstract

The research aims to identify:



  • Identify the effect of simultaneous instructional methods (imperial, training, and reciprocal) on learning the skill of sending in ground tennis among students of the College of Physical Education and Sports Sciences.


The researcher assumed:



  • There are statistically significant differences between the results of the pre and post tests of the experimental and control groups in learning the skill of serving in ground tennis among students of the College of Physical Education and Sports Sciences.

  • There are statistically significant differences between the post-test results of the experimental and control groups in learning the skill of sending in ground tennis among students of the College of Physical Education and Sports Sciences.


The researcher used the experimental approach to suit the nature of the research, on students of the College of Physical Education and Sports Sciences at the University of Baghdad, for the academic year (2017-2018), who numbered (50), and (10) exploratory experiment students and practitioners of this activity were excluded, then the sample was divided into two equal groups. Randomly, (20) students as a control group and (20) students as an experimental group, the control group takes educational lessons according to the used teaching method, while the experimental group takes educational lessons in conjunction with three teaching methods (preliminary, training, and reciprocal), and the two groups are equal in the number of educational units allocated to learning (Serving skill) in ground tennis


The researcher concluded the following:



  • The teaching methods of simultaneous (imperative, training, and reciprocal) and the teaching followed by the teacher, have an effective effect in acquiring technical performance learning of the skill of serving in tennis.


As for the recommendations:



  • Benefiting from change and diversification in teaching methods, in order to use different educational applications when applying the principle of synchronization in methods, which makes the learning process more interesting.

Article Details

Section

Articles

How to Cite

Hammam Basim Al-Samarrai. (2025). The effect of using simultaneous teaching methods on learning the skill of sending in ground tennis among students of the College of Physical Education and Sports Sciences. Journal of Sport Science, 14(51), 750 – 765. https://doi.org/10.26400/sp/51/55

References

• Jonathan Doherty , Teaching styles in phy. Ed. and Mosstons spectrum , The new Dimension , Httllwww sports – Letter , 23 New Look , Nov , 2003. P. 2

• Muska , Mosston , Teaching Physical Education , Bell and Tlall com ., Toronto , 1981 , p . 44 .

• Muska Mosston and Sara Ashworth , Teaching physical Education , New York , Macmillan college , publishing com , 1995 , P . 167 .

• Muska, Mosston and Sara Ashworth , Teaching Physical Education, College Pub. Com. New York , 1994 , P

• Schmidt A . Richard , motor learning and performance , Kintics Books chomping Illinois , 1991 P . 183

• Schmidt and Wrisberg, Motor Learning and Performance, Haman Kentics ,. 2000 P . 282 .

• اسامة كامل راتب: الاعداد النفسي لتدريب الناشئين، ط1 ، القاهرة، دار الفكر العربي ، 1997, ص71 – 77 .

• انتصار طالب ؛ أثر استخدام اسلوبي التدريب والمراجعة الذاتية في تعلم مهارتي الطبطبة والرمية الحركة بكرة السلة : (رسالة ماجستير غير منشوره، كلية التربية الرياضية– جامعة بغداد، 1997) ص27.

• صاحب عبد الحسين محسن ؛ تأثير منهج تعليمي باستخدام التنس المصغر والاعتيادي في تعلم بعض المهارات الأساسية في التنــس : (رسالة ماجستير , كلية التربية الرياضية , جامعة بابل , 2005) ص38

• ظافر هاشم الكاظمي : الاسلوب التدريسي المتداخل وتأثيره في التعلم والتطور من خلال الخيارات التنظيمية المكانية لبيئة تعليم التنس، اطروحة دكتوراه غير منشورة، كلية التربية الرياضية–جامعة بغداد، 2002, ص102

• ظافر هاشم واخرون ؛ أثر استخدام بعض الاساليب التدريسية باستثمار وقت التعلم الاكاديمي لدروس التربية الرياضية، مجلة كلية التربية الرياضية – جامعة بغداد، المجلد السابع ، العدد الثالث، 1998ص104 .

• عامر جبار السعدي ؛ دراسة مقارنه بين المتغيرات البايوميكانيكية للإرسالين المتموج الامامي والساحق بالكرة الطائرة: (اطروحة دكتوراه، كلية التربية الرياضية – جامعة بغداد، 1998) ص78 .

• غسان محمد صادق – فاطمة الهاشمي : الاتجاهات الحديثة في طرق تدريس التربية الرياضية ، الموصل ، دار الكتب للطباعة والنشر ، 1988 ، ص221-225 .

• فؤاد سليمان قلادة : الاهداف التربوية وتدريس المناهج ، الاسكندرية ، دار المطبوعات الجديدة ، 1989 ، ص177 .

• محمود داود وأخرون : نظريات وطرائق التربية الرياضية ، بغداد ، دار الكتب للطباعة والنشر ، 2000 ، ص129 .

• مفتي ابراهيم حماده : التدريب الرياضي الحديث . تخطيط ، تنظيم ، قياده ، القاهرة ، دار الفكر العربي ، 1998 ، ص199 .

• وداد محمد المفتي : تأثير استخدام بعض الاساليب التدريسية على تعلم بعض المهارات الهجومية بكرة السلة واستثمار وقت التعلم الاكاديمي ، اطروحة دكتوراه غير منشورة ، كلية التربية الرياضية – جامعة بغداد ، 2000

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.